Sälja tobak

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Här kan du:

  • ansöka om tillstånd för att sälja tobaksvaror,
  • anmäla avslutning av försäljning av tobaksvaror,
  • anmäla ändring av tillståndspliktig försäljning av tobaksvaror,
  • ladda ned egenkontrollprogram (bilaga till ansökan om tillstånd för att sälja tobaksvaror),
  • ladda ned finansieringsplan (bilaga till ansökan om tillstånd för att sälja tobaksvaror).

 

Bra att tänka på

Tänk på att du kan inte söka tillstånd för både detaljhandel eller partihandel i samma ansökan. Vill du bedriva båda typerna av verksamhet behöver du skicka in två separata tillståndsansökningar. Detaljhandel innebär att du säljer direkt till konsumenter. Partihandel innebär att du säljer till andra än konsumenter, till exempel detaljhandlare eller andra partihandlare.

 

Det här gäller för dig som ska sälja tobaksvaror 

  • Försäljning får inte ske till den som är under 18 år.
  • Du som vill sälja tobaksvaror måste ansöka om tillstånd hos oss på samhällsbyggnadsförvaltningen, antingen via vår e-tjänst eller våra blanketter.
  • Du som vill anmäla avslutning av försäljning av tobaksvaror (för antingen partihandel eller detaljhandel) gör det via våra blanketter.
  • Du som vill anmäla ändring av tillståndspliktig försäljning av tobaksvaror (för antingen partihandel eller detaljhandel) gör det via våra blanketter.
  • Du som vill sälja tobak måste ha ett egenkontrollprogram där det framgår hur företaget och personalen arbetar för att reglerna följs. Egenkontrollprogrammet ska du bifoga med din ansökan och finns att ladda ned som en PDF här på sidan under "Hämta blanketter". 
  • Du som vill sälja tobak kan vid vissa tillfällen behöva bifoga en finansieringsplan med din ansökan. Finansieringsplanen finns att ladda ned som en PDF här på sidan under "Hämta blanketter". Kontakta oss på samhällsbyggnadsförvaltningen om du har frågor om finansieringsplanen.

 

Så här ansöker du om tillstånd för försäljning av tobaksvaror

Ansök via vår e-tjänst
När du företräder ditt företag kan du använda din egen e-legitimation för att logga in i e-tjänsten. E-legitimationen bevisar att det är du som gör ansökan.

Hämta dina företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du välja att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem.
Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter.
Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.

Ansök via blankett
Vill du istället göra din ansökan via blankett kan du skicka eller lämna in blanketten till:

Postadress:
Katrineholms kommun
Samhällsbyggnadsförvaltningen
Trädgårdsgatan 1
641 80 Katrineholm

Mejl:
samhallsbyggnadsforvaltningen@katrineholm.se

Tänk på att det tar cirka 6 till 8 veckor från det att ansökan är komplett till att beslut är fattat.

Läs mer om vad som gäller för försäljning av tobak på vår webbplats.

Behandling av personuppgifter

Frågor om e-tjänsten

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa